Music Production Tips!

Ο παράδεισος κάθε παραγωγού βρίσκεται κάπου ανάμεσα στην μπότα και το μπάσο! Πολυετείς επιστημονικές μελέτες σε φιλόμουσα ανθρωποειδή με έμφυτη κλίση στην παραγωγή ηλεκτρονικής μουσικής απέδειξαν πως η εμπειρία που βίωσαν οι εθελοντές δημιουργώντας ένα δυνατό σωστό και γεμάτο ενέργεια kick σε συνδυασμό με ένα έντονο bass line μπορούν να διεγείρουν την ευχαρίστηση έως και 480% περισσότερο σε σχέση με το αλκοόλ και έως 167% περισσότερο από την ερωτική συνεύρεση με το αντίθετο φύλο.

Αυτά τα συστατικά μιας παραγωγής που αποτελούν το αντικείμενο ενδιαφέροντος του σημερινού μας άρθρου θα σας αναλύσουμε παρακάτω αφού πρώτα δώσουμε μερικά στοιχεία για τις συχνότητες τους και τον τρόπο που αυτές εξυπηρετούν!

Το τέλειο kick!

Το σημείο G του κομματιού, αυτό το συστατικό που φέρνει την ηδονή και κάνει τα πλήθη να νιώθουν την ενέργεια της παραγωγής δεν είναι άλλο από ένα δυνατό, στιβαρό, στρογγυλό και γεμάτο kick! Για να το βρούμε, σαφώς πρέπει κατ αρχήν να ψάξουμε σωστά το μουσικό αλλά και ρυθμικό μέρος του, ώστε να φτάσουμε στον στόχο μας.

Το πρώτο μας μέλημα είναι να βρούμε και να χρησιμοποιήσουμε τους ήχους που θέλουμε δίνοντας βάση στο είδος της μουσικής που μας απασχολεί, και όχι να διαλέξουμε μέσα από τις βιβλιοθήκες ότι μας αρέσει. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα μια συνολική σωστή αισθητική αλλά και σωστό άκουσμα απέναντι σε κάτι άλλο που μοιάζει με έμπνευση, αλλά δεν ανταποκρίνεται στις περιοχές των συχνοτήτων που πρέπει να αναζητήσουμε και να καλύψουμε.

Η εμπειρία στην παραγωγή ηλεκτρονικής μουσικής μας έχει δείξει ότι ένα μόνο kick αποκλείεται να καταφέρει να μας ικανοποιήσει όταν ζητάμε ένα αποτέλεσμα ανάλογο των παραγωγών που θαυμάζουμε από ξένους αλλά και Έλληνες καταξιωμένους στο είδος. Σε αυτήν την περίπτωση πρέπει να στρέψουμε την προσοχή μας και να επικεντρωθούμε στο σωστό τρόπο χρήσης του δείγματος ή sample και αυτό είναι μια ιδιότητα που ο μουσικός παραγωγός καλείται να κατέχει γνωρίζοντας τον εξοπλισμό του, είτε αυτός είναι ψηφιακός ή αναλογικός, και φυσικά να τον χρησιμοποιεί στον μέγιστο βαθμό.

Ας ξεκινήσουμε λέγοντας ότι τον μεγαλύτερο ρόλο στην τελειοποίηση ενός kick είναι ο τρόπος με τον οποίο διαχειριζόμαστε τις συχνότητες που αυτό έχει παρουσία στο κομμάτι μας. Ναι μεν μπορεί να ξεκινήσουμε με το ίδιο sample, αλλά επεμβαίνοντας ανάλογα και στο σωστό βαθμό, μπορούμε να το μετατρέψουμε σε αυτό που χρειαζόμαστε με εύκολο τρόπο αν γνωρίζουμε μεθόδους compression και τεχνικές equalizing.

Ο τρόπος που εργαζόμαστε είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με το μουσικό είδος στο οποίο αποφασίζουμε να απευθυνθούμε, αυτό σημαίνει πως δεν υπάρχει σωστός ή λάθος τρόπος να δουλέψουμε τα plug-ins μας, υπάρχει όμως το μέτρο. Πολύ από το ένα ή λίγο από το άλλο θα μας ταξιδέψουν μακριά από τον προορισμό μας, και θα ακούσουμε «βρώμικες» παραγωγές καθώς υπάρχει ενδεχόμενο να μπερδέψουμε τις συχνότητες μας με άλλους ήχους και layers.

Το μυστικό μιας επιτυχημένης συνταγής είναι η αρμονία! Αυτό είναι το στοιχείο που κερδίζει στο αυτί και δίνει σε μία παραγωγή το ανώτερο άκουσμα, εντυπωσιάζει με τον γεμάτο και καθαρό ήχο της αλλά ταυτόχρονα μπορεί να δημιουργήσει την αίσθηση της ολοκλήρωσης.

Το άτακτο μπάσο!

Αυτός ο χαρακτηρισμός δεν είναι καθόλου υπερβολικός μιας και το μπάσο είναι όργανο που σπάνια παίζεται συμβατικά και τις περισσότερες φορές το παιχνίδι του είναι αυτό που ξεχωρίζει ένα κομμάτι και το χαρακτηρίζει ως επιτυχία!

Εδώ ρόλο κατά βάση παίζει η επιθυμία μας να δημιουργήσουμε κάτι που μας εκφράζει συμπληρώνοντας σε μεγάλο βαθμό την παραγωγή μας και έτσι είναι καθαρά ζήτημα μουσικότητας του παραγωγού το πως θα το δημιουργήσει. Βασικά στοιχεία που πρέπει να αναφέρουμε στην δημιουργία του Bass line είναι κατ αρχήν ο τρόπος που παίζουμε, ο ίδιος ο ήχος και φυσικά η επεξεργασία του, όπως και με κάθε στοιχείο της δουλειάς μας.

Φαινομενικά ή σύνθεση ενός καλού και στιβαρού bass line ακούγεται εύκολη υπόθεση, και έτσι είναι ουσιαστικά. Το μεγαλύτερο μέρος έρχεται μετά την σύνθεση, όπως και στο kick μας, δηλαδή στην σωστή επεξεργασία και τροποποίηση του ήχου που επιλέχθηκε για να μας εξυπηρετήσει.

Πάντα ξεκινάμε επιλέγοντας τον ήχο που μας ικανοποιεί περισσότερο, και εδώ ρόλο παίζει όπως και στο kick το είδος το οποίο δημιουργούμε. Η αισθητική μας έχει εξίσου μεγάλη βαρύτητα καθώς οι επιλογές μας σε ήχους είναι σαφώς πολύ περισσότερες, κάτι που όσο βολικό και αν είναι, δημιουργεί και τα ανάλογα προβλήματα! Όλοι μας έχουμε αναρωτηθεί αν αυτό το μπάσο ταιριάζει, αν ακούγεται σωστά, αν έχει δουλευτεί σωστά, αν η επεξεργασία είναι καλή και το παίξιμο κατάλληλο ή χαλάει το κομμάτι.

Χαλαρώστε, εδώ τα πράγματα είναι στο χέρι σας, αλλάζοντας έναν ήχο τόσο σημαντικό αλλάζει και ένα μεγάλο μέρος του κομματιού μας. Δεν χρειάζεται να ψάχνουμε πολύ και να αναζητούμε το τέλειο γιατί κάτι τέτοιο δεν υφίσταται. Μπορούμε όμως να δουλεύουμε έξυπνα, αρμονικά με μεθοδικό τρόπο και να είμαστε πάντα μέσα στις ισορροπία των συχνοτήτων που χρειαζόμαστε για να πετύχουμε το αίσθημα της πληρότητας στη μουσική μας χωρίς να κολλάμε σε ήχους και μελωδίες που μας κουράζουν αλλάζοντας συνέχεια γνώμη.

Ένας τρόπος να πετυχαίνουμε αποτέλεσμα γρήγορα και σωστά είναι να δημιουργούμε layers, αυτό γιατί συνήθως ακούμε έναν ήχο, σχεδόν ποτέ αυτός δεν χρησιμοποιείται μόνος του, τα bass lines αποτελούνται από πολλούς ήχους που εξυπηρετούν στο να δίνουμε στο μπάσο μας παρουσία σε μεγαλύτερο φάσμα συχνοτήτων επιτυγχάνοντας έτσι μοναδικότητα και διαφοροποίηση καθώς οι επιλογές μας είναι πάρα πολλές και οι συνδυασμοί τους ακόμα περισσότεροι.

Η παραπάνω προσέγγιση είναι ένας τρόπος να ξεκινήσει κάποιος να σκέφτεται ώριμα και με έμφαση στους σωστούς τρόπους και τις τεχνικές που θα δώσουν αποτέλεσμα και φυσικά καινούρια είδη και συνδυασμούς στην μουσική παραγωγή που δεν έχει όρια. Να θυμάστε πως κανένας δεν κατάφερε ακόμα να ικανοποιήσει όλους τους ακροατές με ένα μόνο μουσικό κομμάτι, αλλά σίγουρα πρέπει να ικανοποιεί την αρμονία και την ισορροπία μέσα σε κάθε έργο για να μπορεί να πειραματιστεί με νέα έργα.